Laura -31 kg

Ennen

Jälkeen

Se liiankin tuttu tarina; raskauskilot. Odotusaika oli ihanaa ja olin hyvävointinen, kuitenkin raskauden loppuun mennessä olin kerännyt lisäpainoa huimat 20 kiloa. Minulla oli myös entuudestaan ylipainoa. Maaliskuussa synnytyslaitokselle jäi 10 kiloa ja sain kotiin viemisiksi täydellisen tyttären. Arvelin painoni laskevan hiljalleen imetyksen myötä. Keskityin kaikkeen uuteen ihanaan, enkä stressannut painoani tässä vaiheessa. Tyttäremme oli aurinkoinen ja hyvin nukkuva vauva, joten vauva-arki rullasi mukavasti. Toukokuussa havahduin tyttären ristiäiskuviin, joissa totesin näyttäväni kyllä kauhealta. En todellakaan nähnyt eloisaa tai hyvinvoivaa nuorta äitiä, jollainen halusin tyttärelleni olla. Mukava vauva-arki kuitenkin jatkui. Lopulta kesäkuun lopussa, vaaka näytti lähes samaa kuin raskauden loppuvaiheessa.
Imetyksen loputtua minun oli mahdollista aloittaa laihdutus. Kokeilin ensin tehdä itselleni valmiita annoksia, mutta nopeasti totesin, ettei minulla ollut halua taikka jaksamista käyttää vapaahetkiä annosten suunnitteluun, punnitsemiseen ja kokkailuun. Myös säännölliset ruoka-ajat olivat välillä haastavia pienen vauvan kanssa. Päädyin etsimään mahdollisimman helppoa tapaa laihduttaa. Olin kuullut Cambridge Ohjelmasta aiemmin vain pintapuolisesti, mutta tuttavapiiristä löytyikin muutamia, jotka olivat laihtuneet juuri Cambridge Ohjelman avulla. Kuulin paljon hyvää Teijasta valmentajana ja tietysti valmiiden pussiannosten helppous houkutteli. Päätin siis kokeilla.
Ensimmäinen tapaaminen Teijan kanssa oli heinäkuun alussa. Käynti jännitti, mutta meni hyvin. Aloitin tasolta 1. Motivaatio oli korkealla ja halusin tuloksia nopeasti. Noudatin ohjeita tarkasti ja kilot alkoivat karista. Tämä taso sopi minulle ja olo oli energinen. Hyvin jaksoin tehdä kotityöt ja touhuta tytön kanssa. Pussit maistuivatkin hyvin; jäljittelin normaalia ruokavaliota syömällä aamuisin puuron, päivällä keiton ja iltaisin pirtelön. Kun oli selvät sävelet syömisistä, oli helppo kieltäytyä mieliteoista ja kesäkin herkkuineen meni huomaamatta.
Prosessi aloitettiin tasolta 1 ja vähitellen olen siirtynyt normaaliin ruokaan. Tavoitteena oli tietenkin oppia mistä normaali ruokavalio koostuu, säännöllisyys sekä oikeat annoskoot. Tähän omalla kohdallani suurin apu on ollut tarkka ruokapäiväkirja. Ruokapäiväkirjan ansiosta, en myöskään pelännyt pusseista normaaliin ruokaan siirtymistä. Tosin kirjaan edelleen syömiseni grammatarkkuudella ja lasken kalorit, koska uuden opettelu vie aikansa ja pieni lisätuki päivittäin on tarpeen. Tietämys ruoka-aineista lisääntyy koko ajan, ja on helpompi tehdä niitä terveellisempiä valintoja. Tällä hetkellä syömme koko perhe samaa normaalia lapsiperheen ruokaa, johon sisältyy myös perunaa, pastaa ja riisiä. Mistään en joutunut siis luopumaan, kun nyt syön eri ruoka-aineita oikeissa suhteissa.
Ensimmäisellä tapaamisella asetettu tavoite oli -20kg. Nyt huhtikuuhun mennessä painoa on tippunut 31kg ja painoindeksi on normaali. Elämä on kevyempänä kaikin puolin helpompaa ja olo on virkeä ja terve. Tätä hyvää oloa ei kyllä mikään määrä herkkuja voita.

Valmentaja: