Liisa -18 kg

Ennen

Jälkeen

Noin 12 vuotta sitten työterveyshoitaja opasti minua pudottamaan painoani, joka oli silloin n. 70 kg. Hän kehotti jättämään leivän syönnin vähemmälle, koska siitä sain liikaa hiilihydraatteja ja ne lihottavat. Sain muitakin ohjeita ruokavaliomuutoksiin, mutta leivän vähentäminen jäi pysyvästi mieleeni ja oli helpointa. Se oli hyvä neuvo, joka auttoi heti, valitettavasti vain ei pysyvästi. Elimistö tottuu nopeasti ja sitten pitäisi taas yrittää jotain muuta.

Erään ystäväni luona innostuin lisää hiilihydraattien vähentämisestä eli karppaamisesta ja päätin lakata kokonaan syömästä viljatuotteita. Aluksi sekin tuotti tulosta, mutta kuten niin monesti on nähty, ei pysyvää painon laskua.

Valmentajani Eija, naapurini, piti infotilaisuuden Cambridge-ohjelmasta, joten sain tietoa siitä, mutta vielä en ollut valmis ryhtymään siihen, halusin yrittää itse. Kesällä 2014 sitten tuli viimeinen pisara tähän jojotteluun: päätin ottaa yhteyttä valmentajaan ja kysyä, onko hänellä aikaa ottaa minut vastaan, nyt haluan laihtua pysyvästi. Samana iltana istuin Cambridge-ohjelman vastaanotolla ja seuraavana aamuna minulla alkoi uusi elämä.

Ensimmäisen viikon aikana laihduin 3,7 kg ja seuraavien kahden viikon jälkeen olin 7,4 kg kevyempi kuin aloittaessani, jolloin painoin 83,6 kg. Syksyn aikana paino putosi vaihtelevasti, mutta koko ajan kuitenkin laski. Pari päivää ennen joulua sain ennätyksen: 65,2 kg! Yli 18 kg pois, hyvä!

Vuodenvaihteen jälkeen tuli ongelma: yritin opetella laskemaan päivittäisiä kaloreita niin, että joka päivälle tulisi suunnilleen sovittu kalorimäärä energiaa. Tämä osoittautui mahdottomaksi, joko söin liikaa tai liian vähän. Paino pysähtyi 66 kiloon. Totesimme, että on paras unohtaa kalorien laskeminen ja keskittyä lautasmallin noudattamiseen. Se auttoikin ja kevään aikana paino putosi edelleen jonkin verran vaihdellen. Lopullinen tavoitteeni 63 kg on jo ihan nurkan takana!

Valmentaja: Eija Olkinuora