Maija -10 kg

Ennen

Jälkeen

Kesällä olin usein väsynyt eikä energiaa riittänyt muuhun kuin oleiluun. Kilot olivat kertyneet vähitellen, vaikka yritin syödä terveellisesti.  Kun olo on tarpeeksi huono, motivaatio tehdä elämänmuutos kasvaa.

Kuulin sisareltani Jonnasta ja Cambridge-ohjelmasta. Syyskuun alussa odottava eläköityminen ja sen mukanaan tuoma elämäntilanteen muuttuminen auttoi päätöstä sitoutua painonpudotukseen. Kävin ensimmäisen kerran Jonnan luona heinäkuun lopussa.

Cambridge-ohjelma tuntui terveelliseltä ja turvalliselta.  Jonnan positiivinen asenne, selkeät ohjeet ja kannustus tekivät ohjelman noudattamisen helpoksi. Kerta kerran jälkeen olemus oli keveämpi ja olo parempi. Paino laski melko tasaisesti. Olin laittanut tavoitteeksi laihtua reilut 10 kiloa ja pääsin tavoitepainooni noin kolmessa kuukaudessa. Olen ohjelman aikana saanut myös hyvät eväät pitää paino saavutetulla tasolla.

Mitä opin projektini aikana? On muistettava syödä 3-4 tunnin välein. Tällöin annoskoko on helppo pitää pienenä eikä ehdi tulla nälkä. Haasteenani on ollut myös juoda tarpeeksi päivän aikana. Jonnan vinkki mitata aamulla 1½litran limsapullollinen ja litran kannullinen vettä ja juoda koko määrä ennen klo 18:aa, on ollut konkreettinen mittari ja auttanut muistamaan veden juomisen.

Miksi kannatti laihduttaa? Oloni on kevyempi ja energisempi. Vaatteet ovat vaihtuneet 2-3 kokonumeroa pienempiin. Sokeriarvojani on seurattu kesän ja syksyn aikana ja ne ovat parantuneet huomattavasti, kun paino on pudonnut ja viskeraalinen rasva vähentynyt. Luotan siihen, että säännöllisellä liikunnalla saan sokeriarvot vieläkin paremmiksi. Ystävät ja tuttavat sanovat, että olen eläkkeelle jäätyäni nuortunut! J Aikaa ei voi pysäyttää, mutta painoa pudottamalla olen saanut lisää terveyttä ja virkistynyttä elämää. Tällä tiellä aion jatkaa!

Valmentaja: Jonna Hakola