Heli -9 kg

Ennen

Jälkeen

Huippu-urheilu-uran jälkeen paino oli alkanut nousta kun liikunnan määrä selvästi väheni, mutta ruokailutottumukset pysyivät samana. Suurin painon nousu tapahtui kuitenkin odottaessani esikoistani ja raskauden jälkeen jäikin kiloja aikamoinen määrä. Kun töihin paluu vanhempainvapaan jälkeen lähestyi totesin, että kiloista on nyt päästävä eroon, sillä muuten en mahdu työvaatteisiini ja siitä se projekti sitten lähti käyntiin.

Tämä oli rankkaa, mutta palkitsevaa, etenkin kun tuloksia alkoi tulla heti. Suvantovaiheet olivat vaikeita kun noudatti tiukasti ruokavaliota, mutta paino tuntui junnaavan paikallaan, mutta yleisesti ottaen kokonaisuus meni hyvin. Loppuvaiheessa kun kilot olivat tiukemmassa ja painon pudotuksen tahti oli selvästi pienempi kuin alussa, alkoi motivaatio hiipua.

Laihdutuksen tavoitteena on oppia terveellinen ruokailurytmi ja terveellisen lautasmallin mukainen syöminen. Eli vaikka alussa käytetään paljon ateriankorvikkeita, joista saa kaiken tarvittavan, tavoite olisi kuitenkin muuttaa ruokailutottumuksia terveellisempään suuntaan, jotta tuloksetkin pysyisivät paremmin.

Olen kiinnittänyt huomiota ateriarytmiin ja olen pyrkinyt pitämään siitä kiinni. Kiireisenä ihmisenä helposti sorrun siihen, että syön vain 2-3 kertaa päivässä (enkä välttämättä kovin fiksusti), joten säännöllisen ruokailurytmin löytäminen on ollut ehkä hyödyllisempiä asioita. Ja tietysti kasvisten lisääminen aterioille.

Koska olen ollut aina hoikka, on laihdutuksen jälkeen tavallaan tullut palattua niin sanotusti normaaliin olotilaan ja olen enemmän kotonani kehossani. On myös helpompi liikkua kun painoa on vähemmän ja tosiaan myös vaatteet mahtuvat paremmin päälle.

Laihdutuksen jälkeen painon pitäminen saavutetussa tilanteessa on ollut aika vaikeaa. Samaan syssyyn tuli töiden ja opiskelujen aloitus, joten terveellisestä ja säännöllisestä ateriarytmistä kiinnipitäminen on tuntunut aika ylitsepääsemättömältä tehtävältä välillä, ja painoa onkin tullut jonkin verran takaisin. Nyt vain pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ja varmistaa, ettei kohta joudu aloittamaan koko projektia uudestaan.

Valmentaja: Satu Pispa