Valmentajan oma onnistuminen: Miia -31 kg

Ennen

Jälkeen

Oma laihdutusinto lähti käyntiin nähdessäni sosiaalisessa mediassa kuvan eräästä, joka oli laihduttanut Cambridge Ohjelmalla. Aiemmin en ollut kuullut koko ohjelmasta mitään, joten lähdin selvittelemään mikä tällainen ohjelma on. Olen kuullut kaikista ihmedieeteistä ja aluksi olin hieman skeptinen kun kuulin, että alkuvaiheessa on ateriakorvikepusseja käytössä. Kävin Cambridgen sivuilla ja löysin onnistumistarinoita, luin niitä päivät pitkät. Tarinat vakuuttivat, että ohjelma on tosiaan helppo, nopea ja turvallinen sekä laihduttajien paino on pysynyt Ohjelman jälkeenkin vakaana. Keräsin rohkeuteni ja otin yhteyttä lähimpään valmentajaani. Aloitin suuren urakkani viikkoa ennen pääsiäistä. Aloitin taso 1. pääsiäisenä. Kun muut herkuttelivat, minä pysyin lujana ja söin vain pussikeittoja ja pirtelöitä. Se ei kyllä haitannut, koska korvasin suklaamunat ihanalla Cambridgen suklaapirtelöllä. Aluksi mietin, että miten mahdan tulla toimeen 3:lla pussilla päivässä, että mahtaako tästä hommasta tulla mitään. Järjestin ensimmäisiksi päiviksi niin paljon ohjelmaa, etten ehtinyt miettiä ruokailuja. Viikon puolivälissä jo huomasinkin, ettei näläntunnetta enää ollutkaan ja sen jälkeen homma oli helppoa ja mukavaa.

Asetin itselleni kaksi välitavoitetta ja ne toteutuivat helposti. Ennen kesää mietin, voinko ollenkaan nauttia kesästä ja kesän herkuista. Alkukesästä olin tasolla 1+ ja näin jälkikäteen mietittynä sain nauttia kesästä täysin siemauksin. Opin tekemään kasviksista ja lihasta maukkaita aterioita ja pitkän paaston aikana olin jo unohtanut omat mieliruokani ja aloin rohkeasti kokeilemaan uusia raaka-aineita edeten taso kerrallaan. Kalat ja sienet eivät ole kuuluneet minun ruokalautaselleni, mutta nykyään minun pitäisi päivittäin saada kalaa. Kunnon ruokaremontista oli todellakin hyötyä. Opin myös säännöllisen ateriarytmin merkityksen ja enää ei tarvitse jääkaapilla juosta koko iltaa.

Kesän aikana vaatteet alkoivat käymään jo isoiksi, mutta kun menin kauppaan ostamaan vaatteita, niin hakeuduin aina sinne XL osastolle. Päätin kesällä ostaa vielä bikinit ja löysin ale-tangon, pengoin sitä ja taas oli xl bikinit kädessä, jolloin myyjä sanoi, että rouva hyvä ne ovat kaikki sinulle ihan liian isoja. Olin suu auki, sillä en ole tuollaista lausetta ennen kuulutkaan ja tottahan se oli, että ne olivat isoja. Oma pää ei vain ymmärtänyt, että koko on pienentynyt ja kiloja karissut 31. Mieltä ylensi, kun myyjä toi M kokoiset bikinit ja ne tosiaan olivat sopivat. Herran jestas en muista käyttäneeni ikinä M kokoisia vaatteita! Syksyllä aloin kaivelemaan edellisen talven toppatakkeja esille todeten: ”kauheeta, olenko tosiaan ollut noin iso”. Vanha takkini oli kokoa 48 ja nyt uusi takkini on kokoa 36 :)

Kävin valmentajani luona säännöllisesti, hän tsemppasi minua ja antoi positiivista palautetta urakkani aikana, sekä vinkkejä arjen tuomiin haasteisiin. Cambridge ohjelma oli helppo, tosiaankin nopea ja turvallinen tapa laihduttaa. Tämä todella oli minun juttuni, sillä olen kokeillut monia dieettejä ja motivaatio on loppunut aina puolivälissä kesken. Cambridge ateriat olivat maukkaita, enkä kyllästynyt niihin urakkani aikana. Suosikkimaut kyllä vaihtelivat. Ateriakorvikkeista sai loihdittua vaikka mitä valmentajan ohjauksella. Sain nopeasti painon alas ja ohjelman aikana harjoittelin itselleni sopivaa ateriarytmiä ja annoskokoja. Laihduttamani 31 kiloa putosivat alle 5 kuukaudessa. Nykyään syön normaalia kotiruokaa säännöllisesti ja painoni on pysynyt vakaana. Edelleen asettelen itselleni pieniä tavoitteita, en painonpudotuksen suhteen vaan liikunnan suhteen. Ennen lenkkarit saivat olla rauhassa naulakossa, mutta nykyään ne menevät jo ihan mielellään jalkaan.

Valmentajani: Pirkko Kujala

Valmentaja: Miia Salminen