Risto -20 kg

Ennen

Jälkeen

Tuossa syksyn- ja Joulun -16 aikana oli tietenkin paino alkanut kohoamaan tuosta ns. normaalitasostani, joka oli 83-85kg. Tämäkin oli reippaasti ylipainon puolella lyhyeen varteeni verrattuna (177cm). Nyt painoni alkoi kuitenkin lähentyä tasoa joka ylittää ”riisitautisen” rajan, eli 100kg. En ihan päässyt tuohon painoon koska vaimoni totesi että: ”nyt kuule lähdetään painonpudotukseen”.

Niinpä sitten suuntasimme kohti Cambridge Valmentajaa. Tiina otti meidät vastaan ja kyseli että ”kuinkas sitä on tullut ruokailtua ja liikuttua”. No eihän se tietenkään ollut aivan suositusten mukaista ollut, vaan oli nautittu vähän sitä ja vähän tuota… Otettiin jopa valokuva. En tiedä halusiko Tiina sen itselleen muistoksi meidän turinatuokioista, mutta se selvisi myöhemmin.

No sitten puntarille: Hyvät lukemat, merkintöjen mukaan 96,6kg, tietyissä aineissa olisi hyvä %-luku. Tiina meinasi että on vähän lipsahtanut ylipainon puolelle ja laittoi tavoitteeksi 81kg, joka olisi ikäiselleni soppeli paino.

Ja sitten ruokalistaa: Aamulla tämmöisestä pussista puuroa, tuommosesta lounasta ja tuommosesta illaksi jne. Salaattia, marjoja ja proteiinia luvattiin myös syödä. Niitä sitten kyllä syötiinkin. Jatkossa syötiin vielä muutakin. Alussa liikuntasuositus oli puolituntia päivässä. Ja sitten juotavaksi viin.. eiku vettä n. 2 litraa/pv.

3 päivää oli melkoista totuttelua näläntunteen kanssa, mutta sitten helpotti. Seuraava koettelemus oli viikon päästä ensimmäinen punnitus, pitänee sanoa, että vaikutusta oli ollut ja paino oli pudonnut 93,9 kiloon. Ja aluksi aina kun tuntui että täytyisi jotain haukata, otinpahan vettä lasillisen tai kahvia kupillisen. Liikuntaharrastus oli aloitettu, siihen tottui ja siitä taisi tulla tapa. Kerran viikossa oli n. 1,5-2h:n kävelylenkki ja siitä muodostui sitten ”hikilenkki”. Muina päivinä vähintään se puolentunnin sauvakävely. Perämeren jäällä auringonpaisteessa mukavat kävelylenkit.

Näin sitten edettiin Tiinan suurella avustuksella niin että paino oli tasan 3 kk:n kuluttua alle tavoitteen eli 80,4kg. Kiitos Tiinan, sillä joka tapaamisella tuli hyviä ohjeita kuinka mennään taas viikko eteenpäin.

Tästä jäi tavaksi ja mikseipä motoksi vanha totuus: ”KATSO MITÄ SYÖT, ÄLÄKÄ SYÖ MITÄ KATSOT!”

Valmentaja: Tiina Haapalainen